www.Specialized.com
www.Specialized.com - EPIC
"Test" 'bajku' Specialized EPIC 2008
Detail zadnej stavby Brzdy Avid Juicy 5 SL Brzdy Avid Juicy 5 SL a FOX Kluky Motylik Obluk Riaditka Sedlovka Tlmic Triangle Uchopenie zadnej vidly Vypinac res. zapinac BRAINu Z profilu Zadny tlmic a BRAIN Zadny tlmic Zboku Zpredu

Pokusim sa napisat velmi neodbornu recenziu na bajk EPIC Comp model roku 2008. Snad pomoze niekomu pri rozhodovani sa ci ist vobec do EPICa. Ja som tiez riesil dilemu EPIC alebo STUMPJUMPER, a citat diskusie na nete podla mna nevedu k jednoznacnemu rozhodnutiu. Samozrejme netvrdim, ze po precitani tychto riadkov si budete isty.. o:)

VYBAVA: Comp je najlacnejsi EPIC a vybavu ma podla mna dostatocnu!! o:) Myslim si, ze nie je potrebne sa rozpisovat o vybave.. Kolesa sa krutia, brzdy brzdia, jedine co sa mi nepacilo boli plaste a preto ako prva investicia bola do Michelin XCR Mud. Povodne "slicky" sa smykali aj po rovine na mokrej trave.

RAM: Predna polovica ramu je velmi podobna so STUMPJUMPERom HT (hardtail), ale ma vyssie polozenu strednu os kvoli zadnemu pruzeniu. Az na zadnej polovici zacina to prave orechove.. Pre potreby umiestenia BRAINu (ten valcek na zadnom tlmici uzamykajuci pruzenie) co najblizsie ku osi zadneho kolesa sa rozhodli inzinierikovia umiestnit zadny tlmic asymetricky do zadnej vidlice. Nie je to, ale po prvykrat. Bajk Halfords' Carrera Bugaboo, myslim, ze rok 2002 mal podobnu stavbu zadneho pruzenia. Mozno je za tym aj Merida, ktora vlastni Halfords' Carrera aj podiel v Specialized. Taketo riesenie je oku prijemne a zanechava volny predny trojuholnik, kde je priestor na umiestnenie dvoch flias aj ked jedna bude iba pollitrovka.

Ale pozor pri padani, aby ste si neudreli "mozog" (BRAIN) o kamenik.. o:) A jedna novinka pre lacnejsie modely EPIC od roku 2008 je, ze su vsetky vybavene tlmicom SPECIALIZED a nie FOX ako to bolo predtym. V roku 2007 boli "spesl-lajzom" vybavene iba najvyssie modely Marathon. Vraj su technicky lepsie, aj ked su nadalej vyrabane v dielnach FOXu. Samozrejme neviem vam popisat rozdiely pri jazde, lebo som FOXa nikdy nejazdil, ale mne osobne sa velmi paci, ze SPECIALIZED otocil tlmic "hore nohami", a tak nebude tesnenie tlmica az tak zanesene spinou a blatom.

Posed na EPICovi je trochu sportovejsi. Cockpit ma dlhsi a riadidla trochu nizsie ako by ste ocakavali od klasickeho FS (full suspension). Ale pozor, toto nie je klasicky FS!! EPIC bol stvoreny ako HT s potrebou kratkodobeho odpruzenia vacsich nerovnosti!! A to sa im poriadne podarilo! Takze, ak sa niekde docitate, ze EPIC je skor HT a vy ale hladate FS, to este neznamena, ze musite hned na Epica zabudnut.. Brain sa totiz da vypnut! A vtedy to je uz 100% FS so vsetkym tym hupanim sa pri slapani.. Takze zadne pruzenie je plne nastavitelne a dostanete k tomu aj navod, CD a WWW je na nete.. Tlmic si nafukate podla vahy, dalej nastavujete rychlost spatneho chodu a samozrejme ci chcem mat BRAIN zapnuty - HT alebo vypnuty - FS.

BTW: Technologia pouzita v BRAINe je viac ako 100 rokov stara.

JAZDA: Jazda s EPICom, hlavne po prechode z HT je velmi prijemna a porovnatelna, pokial si neskocite z obrubnika. o:) Bajk je fajne tuhy a vdaka BRAINu dravo prenasa silu v pohyb vpred!! Podla mojho subjektiva je trochu "nedotacavy", ale to moze byt aj prednym makkym FOXom alebo zvykom..

Ako funguje BRAIN za jazdy? Ak sa zapne je to nadherny a plynuly prechod. Reaguje az neuveritelne rychlo a samotne otvorenie tlmica pocitite len akoby nejake malinke "prasknutie". Ale prechod od uzavretej do otvorenej polohy je hladky a okamzity!! Na otvorenie tlmica je vsak potrebny naraz urcitej razancie a tak necakajte, ze pri jemnom prejazde korenmi vam to pohlti vsetke otrasy. Dokonca je skor mozne, ze ked ten prvy nebude mat poriadnu silu (ked sa budete doslova vliect) tak vam nepohlti vobec nic..

A to je prave to, co sa docitate na nete, ze EPIC je prilis tvrdy. Povedzme, ze je. Na druhej strane, ma to vsak tri obrovske vyhody. Za A) je to lepsie ako ked je FS prilis makky, za B) BRAIN sa da vypnut a potom mame FS a za C) po prejazde nerovnosti mozte opat krasne akcelerovat!!!

VERDIKT: Takze tu je moj finalny verdikt. Okrem toho, ze je EPIC specialista na maratony a "chrty" je dalej urceny pre kazdeho, kto rad bajkuje CrossCountry, prilezitostne prejde DH trat alebo nieco extremnejsie a nerobia mu problemy trasy dlhsie ako 50 ci 100 km, ktorych sucastou moze byt aj dlhsi, niekolko desiatok kilometrov dlhy presun po asfalte. Proste okruh ako Old Kenmare Road, ked musime, ale radi! absolvovat 2/3 trate asfaltom koly 1/3 uzastneho terenu.

Naopak STUMPJUMPER a jemu podobne su urcene skor vyletnikom, ktori nemaju v plane absolvovat niekolko hodinove sedenie v sedle a preferuju skor trate ako Ballyhoura Mountain, kde je vsetko 100% teren ale nema to 100 km.

Samozrejme prve nevylucuje druhe a naopak!!!

ZAVER: Vyssie som sa pokusil venovat hlavne zadnemu odpruzeniu EPICa. Pevne verim, ze to trochu pomoze a co som zabudol alebo s cim nesuhlasite mozme prebrat v diskusii nizsie.

Prajem vela stastnych km.

Miron Mikita    


9 1 4 6 7 8 10 11 12 5 14 16 18 19 20 21 22 25 27 28 29
Copyright © 2007-present Miron Mikita
Všetky práva vyhradené. Bez súhlasu autora je akékolvek kopírovanie zakázané. All rights reserved.