Cestopis - 2600 km po Islande (ICELAND); 1. September 2006 - 10. September 2006
Home Guestbook Uvod 1. Den 2. Den 3. Den 4. Den 5. Den 6. Den 7. Den 8. Den Zaver

6. den - Myvatn - Kverkjokull - Askja
Cervena farba na mape

Rano sme spravili to, co kazdy a kazde rano.. Cielom pre dnesny den je ocarujuci krater sopky Askja. Takze nas caka druhy poriadny vylet do Interieru - puste. Cesta bola nasledovna. Po 1tke naspat na vychod cca 40 km, odbocka doprava na F88, po cca 60-70 km srotolinovej ceste, miestami lavovymi poliami odbocujeme na F910, na ktorej okrem ineho prechadzame aj mostom!! a za nim odbocujeme na F902, ktora uz vedie k ladovcu. Naspat sa vraciame na F88 a odbocujeme vlavo k sopke Askja po F894.

Cesta to bola samozrejme nadherna, ale aj velmi nebezpecna. Vyletiet z pieskovej cesty lemovanej tvrdymi lavovymi mantinelmi moze byt velmi nebezpecne aj drahe.. o:) Snazil som sa ist rychlo ale bezpecne, konieckoncom ako celych 2600 km co sme na Islande spravili, ale musim sa priznat, ze aj my sme par krat vyleteli z cesty, nastastie nas tam necakalo nic tvrde, len piesocne pole ako pri okruhoch F1.

Takze cesta medzi jazerom Myvatn a Kverkfjoll mohla trvat okolo 3,5-4 hodiny a stretli sme na nej jedno miesto s civilizaciou a to kemp a dve chaty (vsetko ale zatvorene). Dalej jeden autobus a mozno 2 auta.

Kralovna kopcou - HerdubreidCestou....cestou..
..cestou....cestou....cestou


Kverkjokull

Po dosiahnuti chaty Sigurdarskali pod ladovcom sa este pokracuje mozno 1 km autom na parkovisko a dalej sa ide pesi. O par min. dosahujeme ladovu jaskynu (dolnu) a potom pokracujeme dalej. Mame problemy s najdenim chodnicka, ktory je malo znaceny a stracame mozno aj viac ako 1/2 hodiny. Ja sa pokusam dosiahnut ladovec, no nepodarilo sa. Aj ked som od neho nemohol byt dalej ako 2m, nikdy som sa ho nedotkol a to som uz mal aj topanky cele zablatene. Skrovisko pred ladovcom (vid foto) bolo take namoknute topiacou sa vodou, ze nebolo mozne po nom chodit. Ja som si nasiel taky hrebienok vysoky mozno 10 cm ale ani ten ma nedoviedol az k ladovcu.. o:(

Takze sme sa pomotali este trosku po okoli, potom sme nasli chodnik a vybrali sa po nom. Cestou stretavame dvoch turistov, ktory nas informuju, ze kopcek je este daleko a Andrejka uz mala toho dost, tak sa vraciame naspat k autu..

Tak som bol blizko a predsa tak daleko..


Askja

Po aspon pre mna nadhernej prechadzke okolo ladovca, aj ked som sa ho nikdy nedotkol sa vraciame cestou naspat ako sme prisli az na F88 a potom uz smer Askja. Je to 70 km medzi Kverkfjoll a Askja. A neakych 170 km je medzi Myvatn a Kverkfjoll. Poznamenavam, ze vsetky tie kilometre idu nehostinnym ale nadhernym okolim..

Vzadu jazero Oskjuvatn a vpredu malicky krater Viti

Mozno 3 km pod kraterom Askja je chata Dreki, ale bola uz zatvorena. My pokracujeme na parkovisko pod krater. Nepozdavala sa nam rovna cesta od parkoviska ku krateru tak sme si vyslapali na kopec, co uz bol vlastne hrana kratera.. Aspon sme si mohli pozriet cele okolie z vysky.. A poviem Vam, ze je to neuveritelny krater.. priemer cca 8 km, plocha 50 km2, poloha 1500 m.n.m., v krateri je najhlbsie jazero na Islande Oskjuvatn s hlbkou 217 m, hned pri nom malicky krater Viti z roku 1875, ktory obsahuje jazierko s teplou vodou, okolo 25 st. C. Proste nadhera, ale niekto sa tam aj bal (Andrejka) a niekto si pripadal velmi ale velmi malicky na tejto zemi (Miron). o:) Na Islande sme zazili par miest, kedy clovek musi citit bezmocnost voci sile prirody.. Toto bolo jedno z nich!

Nas plan bol uz od vcera ten, ze nocujeme pri chate pod Askjou, avsak Andrejka bola trosku vystrasena a chcela aby sme sa vratili naspet k jazeru Myvatn. To bol aj dovod preco sme sa velmi nezdrzali v krateri pri tych nadhernych jazierkach, pretoze predstava, ze budem musiet soferovat po tych adrenalinovych cestach po tme ma hnala prec..Krater sme opustali o 19:15. Nastastie neskor, ked Andrejka videla, ze pri chate budu nocovat este posadky dalsich 3 aut, suhlasila, ze ostaneme hore. To bolo asi jedno z najlepsich rozhodnuti ake pocas pobytu spravila... o:))

Nocoval s nami par z Rakuska, ktory tam nakrucal neaky dokument, potom dvaja fotografi so sprievodkynou, ale ti nocovali v chate a este nasi susedia z druhej noci! Ku veceru sme sa trosku porozpravali so sprievodkynou tych fotografov. Bola to velmi zaujimava zena, ktora tam sedela v sandalkach na bosu nohu. (Vonku bolo vtedy 3 st. C ale rano o siestej bolo 7 st. C!!) Zdoverila sa, ze toto je jej najkrajsie miesto na Islande, poznala Bratislavu, vravela ze ak sa chcete ist pozriet na "lad a ohen" tak nepotrebujete sprievodcu, len sa popytajte na cestu v chate Sigurdarskali. A tiez, ked som jej povedal, ze zajtra planujem velky presun a ze sa neviem rozhodnut medzi F26 a 35, poradila nam 35ku s tym, ze priblizne v strede (Hveravellir) je dobre miesto na noclach s prirodnym teplym bazenikom..

Rakusani..Kadial lava tiekla von z kratera..Krater aj s lavouKrater aj s jazeromKrater a jeho hrana..Krater a jeho hrana..SusedZlata Sprievodkina!

Vylepsenia: My sme mali v plane vyliest hore F88ckou ako sme aj spravili, ale plan bolo pokracovat po F910 a potom na Myvatn cez lavove pole. Na chate Sigurdarskali nam poradila chatova, ze je to velmi zla cesta, tak sme sa vratili po tej istej, pretoze ist po F910 az k F26 a nasledne na 1tku som sa neodvazil, len a len preto, ci nam vydrzi benzin..

Teraz by som to spravil takto: z Egilsstadiru 931tkou na 910tku a potom F902 pod ladovec na chatu Sigurdarskali. Na buduci den skoro rano vyrazit na trek k "ohnu a vode", a cestou su dve jaskyne. Vecer opat prenocovat na tej istej chate a ak zvysi casu urobyt presun k sopke Askja a nocovat tam. Na druhy den realizovat nas 5. den, co je Dettifoss, sopka Krafla a okolie + Myvatn.

Home Guestbook Uvod 1. Den 2. Den 3. Den 4. Den 5. Den 6. Den 7. Den 8. Den Zaver

Copyright © 2006-Present Miron Mikita